Центр практичної психології

м. Костянтинівка,,Донецька обл.

Приветствую Вас Гость • Регистрация • Вход • RSS
Суббота, 18.5.2024, 11:36
Главная » Файлы » Советы психолога » Советы родителям

Діти в Інтернеті. Що потрібно знати батькам
07.04.2017, 11:14

Діти в Інтернеті. Що потрібно знати батькам

Картинки по запросу дети в интернете фотоІнтернет-технології стали природною частиною життя дітей і сучасної молоді. Невміння працювати з комп’ютером і орієнтуватися в інтернет-просторі в сучасному суспільстві можна порівняти з невмінням писати й читати.

Комп'ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку. У кіберпросторі існує велика кількість спеціальних сайтів, адресованих дітям різного віку.

Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв'язання задач.

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп'ютер та інтернет більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі.

Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.

Чим приваблює інтернет дітей і підлітків?

  • Різноманітне спілкування.
  • Утамування інформаційного голоду. Пошук нових форм самовираження.
  • Анонімність і віртуальна свобода (моделювання множинності «я»).
  • Відчуття спільності та приналежності до групи.

Що роблять діти та підлітки в Інтернет-просторі?

  • Спілкуються – знайомляться і шукають нових друзів у соціальних мережах, чатах, беруть участь у дискусіях і віртуальних форумах.
  • Навчаються і розвиваються – продивляються контрольні, реферати і курсові роботи, читають новини, підвищують рівень знань, технічної і медійної освіченості.
  • Розважаються – грають, слухають музику, дивляться фільми і відеоролики

У віртуальному середовищі діти та підлітки прагнуть розслабитися і абстрагуватися від психологічних проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час.

Віртуальний ігровий простір дозволяє дітям реалізовувати низку базових потреб: у грі, розвагах, досягненні поставленої мети, саморозвитку, розвитку позитивних якостей, сміливості, вмінні долати перешкоди, поразки і невдачі; потреби у повазі та самоповазі, потреби в автономії, у протесті проти існуючих правил, знятті соціальних табу; потреби у домінуванні; потреби в агресії у запобіганні небезпеці і т. ін.

Діти, як найбільш активна й допитлива аудиторія, часто першими знайомляться з новими технологіями, такими як інтернет, випереджаючи в технічній освіченості батьків. У цьому є позитивний бік: підвищення рівня ерудиції, формування навичок спілкування з людьми. Але є й негативний: відсутність життєвого досвіду, як правило, підвищує ризик зіткнутися з онлайнзагрозами:

 онлайн-насилля; шахрайство; порнографія; отримання особистої інформації з метою злочинного використання.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БАТЬКІВ:

ЯК РОЗІБРАТИСЯ У ПРОБЛЕМІ

Картинки по запросу дети в интернете фото

Слід пам’ятати, що        ставлення дитини до комп’ютера та інтернету формують дорослі на власному прикладі.                Батьки повинні, перш за все, вирішити, для чого потрібен родині комп’ютер: для роботи, навчання, спілкування чи тільки для ігор. А, можливо, для того, щоб спрямувати інтереси дитини з небезпеки вулиці в «безпечний» кіберпростір?

Окрема тема – онлайн-ігри у Мережі та комп’ютерні ігри. Віртуальний ігровий світ, на відміну від реального, вирізняє :

  • керованість подій (можливість збереження у грі та можливість «переграти» подію),
  • прогнозованість подій та можливості вибору складових (рівня складності, супротивника, зброї, місця дії),
  • наявність здібностей, неможливих у реальному світі: декількох життів, інших фізичних законів, (наприклад, гравітації чи швидкості) та фізіологічні особливості (здатність відчувати біль, втому), відсутність базових потреб (у сні, відпочинку, їжі).

У віртуальному світі знімаються заборони і обмеження морально-етичного і соціальних планів (зняття табу насилля, вбивств, руйнування; відсутність правових норм, що діють у реальності). Діти на підсвідомому рівні відчужуються від фундаментальних речей: необхідності дотримання правил, неминучості покарання за агресивну поведінку і порушення закону єдності просторово-часового континууму. Зацікавленість агресивними іграми призводить до того, що діти можуть спробувати застосовувати подібні методи розв’язання проблем у реальному житті.

Комп’ютерні та онлайн-ігри, при користуванні ними у межах здорового глузду, дійсно можуть мати психотерапевтичний ефект, сприяють зняттю напруги, стресу, зниженню рівня тривоги і послабленню депресивних станів. Проте, у випадку зловживання, такі ігри призводять до прямо протилежного ефекту, викликаючи підвищення рівня тривоги, роздратування, агресивності, сприяючи повному відчуженню від реальності та виникненню психологічної залежності.

Картинки по запросу дети в интернете фото

ДО ПЕРЕЛІКУ ІНТЕРНЕТ ЗАГРОЗ ВІДНОСЯТЬ:

Комп’ютерна залежність

До комп’ютерної залежності більш схильні підлітки 11-17 років. У них відбувається втрата відчуття часу, порушення зв’язків із навколишнім світом, виникає почуття невпевненості, безпорадності, страху самостійного прийняття рішеннь і відповідальності за них.

Комп’ютерна залежність негативно впливає на особистість дитини, викликаючи емоційну й нервову напругу, астеноневротичні та психоемоційні порушення, проблеми у спілкуванні та порушення соціальної адаптації.

Нічне використання інтернету спричиняє порушення режиму сну, внаслідок чого виникає хронічна втома, підвищується дратівливість, конфліктність. З метою подолання сонливості діти, які страждають на таку залежність, вдаються до підвищеного споживання кави, міцного чаю та інших тонізуючих речовин, що також шкодить їх здоров’ю. Щоб придбати нові ігри чи пристрої для гри або для оплати користування інтернетом деякі діти вдаються до шахрайства.

За вираженістю впливу на гравця найбільш потужними є рольові комп’ютерні ігри, які сприяють інтеграції свідомості з комп’ютером, що може призвести до повного самоототожнення дитини з комп’ютерним героєм. У нормальному стані відбувається короткочасове поринання гравця у віртуальну реальність з метою зняття напруги, відволікання від побутових проблем. У випадку патологічного відхилення від норми, дитина повертається у реальний світ на короткий проміжок часу, тільки щоб поїсти, попити і трохи поспати. Перебування залежної дитини в кіберпросторі може сягати 18 годин на добу. Залежність, як правило, помічають рідні і близькі користувача за змінами у поведінці, інтересах і режимі дня.

Психологічні та фізіологічні симптоми Інетрен-залежності:

Психологічні симптоми:

  • гарне самопочуття або ейфорія під час роботи за комп’ютером; 
  • неможливість зупинитися; 
  • постійне збільшення кількості часу перебування в інтернеті; 
  • зневага до родини та друзів; 
  • відчуття спустошеності, тривоги, роздратованості в періоди перебування поза інтернетом;
  •  брехня про свою діяльність своїм близьким; 
  • проблеми з навчанням.

Фізичні симптоми:

  • біль у зап’ястях через тривалу перенапругу м’язів;
  •  сухість в очах;
  •  головний біль;
  •  біль у спині;  
  • нерегулярне харчування; 
  • нехтування особистою гігієною; 
  • порушення сну.

Небезпечні сигнали – провісники Інтернет-залежності:

  •  нав’язливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту; 
  • очікування чергового сеансу онлайн;
  •  збільшення часу, проведеного онлайн;
  •  зростання витрат на інтернет-послуги.

Ознаками Інтернет-залежності є:

  • повне поглинання інтернетом;
  •  потреба у збільшенні часу онлайн-сеансів; 
  • наявність неодноразових, малоефективних спроб скорочення часу перебування в інтернеті;
  • поява симптомів абстиненції при скороченні користування інтернетом (повторний потяг, виникнення і посилення напруги);
  • виникнення проблем у навколишньому соціальному середовищі (непорозуміння з одно літками, членами родини, друзями);
  •  намагання приховати реальний час перебування в інтернеті; 
  • залежність настрою від використання інтернету (виражається емоційним і руховим збудженням, тривогою, нав’язливими розмірковуваннями про те, що зараз відбувається в інтернеті, фантазіями і мріями про інтернет, вільними чи несвідомими рухами пальців, що нагадує друкування на клавіатурі).

 

Розходження між реальним  «я» і своїм Інтернет-образом

Така ситуація може бути наслідком неадекватного сприйняття дитиною себе і оточуючого світу. Ототожнюючи себе з героєм гри, дитина отримує можливість своєрідної самореалізації у віртуальному світі. При цьому якості героя (сміливість, сила, надзвичайні здібності та ін.) вона автоматично приміряє на себе. Повернення в реальність позбавляє гравця багатьох можливостей і робить безпорадним перед проблемами, що існують в реальності.

Це призводить до погіршення психологічного стану дитини: зміни її емоційного стану, підвищення тривоги, роздратованності, зниження самооцінки, проявів невпевненності в собі, виникнення агресії до оточуючих, погіршення навчальних показників і порушення соціалізації.

ХТО ПОВИНЕН НАВЧАТИ ДІТЕй, ЯК ВИКОРИСТОВУВАТИ ІНТЕРНЕТ ПРАВИЛЬНО І БЕЗПЕЧНО

 

Саме в родині закладаються основи поведінки дитини в реальному світі, і віртуальний простір не має бути виключенням. Батькам слід приділяти серйозну увагу вихованню дітей і підвищенню їхньої обізнаності про загрози інформаційного середовища.

Необхідно пам’ятати, що комп’ютер для дітей є інструментом навчання і розвитку, а не тільки розваг та ігор. Незважаючи на широкі можливості віртуального спілкування, воно не може виключати і замінювати реальних стосунків між людьми.

Завданням вихователів і вчителів є проведення освітньої роботи серед батьків для сприяння онлайн-безпеці підростаючого покоління.

Навіть якщо дитина надмірно захоплюється грою і інтернетом, не слід забороняти їй користуватися комп’ютером. Заборона може викликати протилежну реакцію і призвести до замикання дитини в собі. Перш за все, слід знайти альтернативу онлайн-інтересам дитини і перемкнути її увагу на досягнення успіхів у реальному житті.

Що необхідно знати і вміти робити батькам в Інтернеті

Картинки по запросу дети в интернете фото  Через те, що діти і підлітки більш «розвинені» в технічному плані, вони легко можуть обійти заборони батьків і усунути засоби батьківського контролю. Тому дорослим спочатку необхідно самим засвоїти основи інтернет-грамотності, а вже потім навчати правилам нетикету (етикет спілкування в інтернеті) і комп’ютерній безпеці свою дитину та зробити це відповідно до віку дитини і кола її інтересів. Дізнайтеся більше про можливості і загрози Мережі. Наші прості правила і поради допоможуть вам у цьому.

  • Підвищуйте власну комп’ютерну грамотність, щоб стати авторитетом для дитини і вміти надавати допомогу у вирішенні питань, пов’язаних з використанням комп’ютера.
  • Користуйтесь інтернетом разом з дітьми. Заохочуйте дітей ділитися з вами своїми успіхами і невдачами в освоєнні Мережі.
  • Не забувайте, що ваша дитина може користуватися інтернетом у школі, у знайомих або в інтернет-кафе, тому заборони можуть виявитися малоефективними.
  • Приділяйте більше уваги вихованню дитини, навчайте її комп’ютерній грамотності й правилам безпеки в Мережі. Будьте другом і порадником, щоб дитина не соромилася і не приховувала від вас свої проблеми в опануванні інтернету. Спілкуйтеся з дитиною, обговорюйте її досягнення, пропонуйте допомогу.
  • Щоб у дітей не виникало бажання обходити програмні заборони, встановлені батьками, необхідно запропонувати дітям в якості альтернативи пізнавальні, цікаві і захоплюючі ресурси, де вони будуть захищені від ризиків віртуального світу.

     

Джерело: ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ. Посібник для батьків. Литовченко І.В., Максименко С.Д.

Категория: Советы родителям | Добавил: poloziuk
Просмотров: 318 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]